top of page
  • תמונת הסופר/תמירב חצק- הורות ברוגע

כיצד נגדל ילד עצמאי?


איך מגדלים ילד עצמאי


לכל ילד ישנה סקרנות טבעית לנסות דברים ורצון לעצמאות ולגילוי יכולות חדשות. כל ההתפתחות הטבעית של הילד מתרחשת תוך כדי בדיקת הגבולות והיכולות שלו והתנסות תמידית בדברים חדשים.


תפקידנו כהורים הוא קודם כל לא לעצור את הדחף הזה. מובן שעלינו לשמור על הילדים מפני סכנה, אך אל לנו לחשוש לתת להם להתנסות - גם אם זה יהיה כרוך בנפילות או בכשלונות. אם נמהר לעשות כל דבר עבור הילד, או שניבהל מכך שהוא נכשל, הילד יהפוך להיות תלוי בנו, ויחשוש להתנסות לבד.


עלינו ליצור סיטואציות שבהם הילדים יוכלו להתנסות וללמוד דברים חדשים. (לפעמים הורים חוששים מהתוצאות, אך אם אתם שומרים על בטיחות מסביב - זכרו, שכל כשלון מלמד את הילד משהו בדרך להצלחה). ההתנסות יכולה להיות בדברים קטנים: לערוך את השולחן לארוחה, לשים בגדים בסל הכביסה, להביא משהו לאח התינוק ועוד ועוד. אך חשוב גם לאתגר את הילדים ולתת להם בכל פעם משימות חדשות, שילמדו אותם לשכלל את יכולותיהם ויחזקו את תחושת עצמאותם.


בנוסף – חשוב מאד לאפשר לילדים בחירה. אני מדברת על כך רבות, אך רוצה לציין זאת גם כאן – הבחירה מעבירה לילד את המסר שדעתו נחשבת ושהוא נחשב. חשוב לא לתת בחירה מתוך אינסוף אפשרויות, אלא בחירה מתוך שניים-שלושה דברים. בנוסף – הילד ומד להתמודד עם ההשלכות של הבחירה שלו, גם עם האכזבה, אם מבין שהבחירה שלו לא היתה הנכונה עבורו.


דרך נוספת לחזק את תחושת העצמאות והביטחון של הילד היא לשתף אותו בשיחות ובהחלטות משפחתיות. אין הכוונה שהילד יקבע עבורכם ההורים כיצד להתנהל ומה לעשות. אבל, אם החלטתם ליסוע לחופשה משפחתית, למשל, אפשר לערב את הילדים בבחירת היעד, או לבחור יחד פעילויות שנעשה בחופשה.


ולהורים לילדים גדולים יותר - עוד מילה על עצמאות. בדרך כלל אנו רוצים שהילד לא יהיה עצמאי רק בפעולות שלו, אלא גם בעל דעה עצמאית, עומד על שלו ובטוח בעצמו. אך לעיתים - כאשר הילד המתבגר (או אפילו הצעיר יותר) מתחיל לבטא את דעותיו השונות משלנו ועומד על שלו, אנחנו מתעצבנים, רבים איתו או מתוסכלים מהעקשנות שלו. זכרו בסיטואציות האלה שיש יתרונות רבים לחשיבה עצמאית של הילד.


ובעיקר - בכל גיל - דאגו לטפח את הבטחון העצמי של ילדכם. מתוך הבטחון שלו בעצמו - הוא יוכל לצאת לכל תהליך למידה בצורה טובה ומעצימה.

13 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page