top of page
  • תמונת הסופר/תמירב תמיר

האמנות ככלי טיפולי


מזה שנים רבות אנשים למדו להכיר את סגולותיה המרפאות של האמנות. לא מעט נכתב על חולים שמצבם השתפר בזכות העיסוק באמנות. האמנות יכולה לשפר את מצב הרוח ומאפשרת שחרור של הנפש.


אבל מה קורה בעת טיפול באמנות? במה הדבר שונה מחוג לאמנות או עבודת יצירה שעושים בבית?


כאשר אנו יוצרים דימויים בחומרי יצירה שונים, אנו מביעים משהו מתוך הנפש שלנו. לא פעם היד מקדימה את המחשבה, ואנו יוצרים דימויים עוד לפני שאנו יודעים להסביר אותם לעצמנו (מה גם שפעמים רבות זה נעשה באופן לא מודע). כאשר יש צופה – המטפל – הוא נותן משמעות לדימויים היוצאים מתוך הנפש שלנו, ומאפשר לעשות איתם עבודה.


האמנות מאפשרת לנו גם לעבור תהליכים נפשיים בצורה קונקרטית עם חומרי האמנות. כך, למשל, אדם שיש לו צורך עז בשליטה, ומקפיד על כל דבר שהוא עושה, יוכל להתנסות בחדר הטיפול (במסגרת שמורה) בחומרים משוחררים יותר (כמו צבעי גואש), כאשר לאט לאט העבודה תוכל להיות יותר חופשית. בתהליך כזה יעבור אותו אדם שחרור איטי, אותו יוכל אחר כך להשליך אל שאר המקומות בחייו.


מי שמתמודד עם הפרעות קשב וריכוז, והוא היפראקטיבי, יכול למקד עצמו ולעבוד בצורה מאד מדויקת עם חומרי האמנות. מי שמתמודד עם בעיות קשב וריכוז לא פעם חווה תסכול רב מול מורים ואף מול חברים ואנשים בסביבתו, ועל כן חשוב שיחווה חוויית מסוגלות ויחזק את תחושת הבטחון שלו. כאשר הוא עובד בחומרי אמנות, במקום בו לא שופטים אותו או מבקשים ממנו תוצר מסוים, הוא יכול להביא את מי שהוא ולקבל חיזוק על כך.


במקרים של בעיות התנהגות וקושי עם גבולות – הילד לומד דרך חומרי האמנות כיצד להתמודד עם גבולות פיסיים וגבולות פנימיים. חומרי האמנות מאפשרים חופש רב בעבודה איתם. אך העבודה בחומרים נעשית בתוך גבולות של חדר, שלו חוקים משלו. הילד זוכה לחופש רב ובחירה רבה, אך צריך ללמוד כיצד לפעול בחופש בתוך המסגרת הקיימת במציאות. הפנמה של תהליך זה יכולה לעזור לילד להתמודד עם המסגרות בהן הוא נמצא בחיי היום-יום.


אז למי מתאים טיפול באמנות?

טיפול באמנות הוא טיפול רגשי, שבו נעשה שימוש בחומרי אמנות שונים. טיפול כזה . בשל אופיו המיוחד – טיפול באמנות יכול להתקיים כבר בגילאים צעירים מאד (גילאי 2.5-3 והלאה). כמו כן, הטיפול מתאים מאד לבעלי צרכים מיוחדים – כאשר יש קושי בטיפול ורבאלי בלבד או קושי בביטוי רגשות ותחושות, וכאן ממלאת האמנות תפקיד חשוב. הטיפול באמנות עוזר גם לאנשים עם קשיים מוטוריים – על אף שאין זה ריפוי בעיסוק, יש כאן עבודה גופנית עם חומרי האמנות, וזה יכול לתרום לשיפור המוטוריקה. והכי חשוב – האמנות מספקת הנאה!


אין צורך לדעת לצייר או לדעת משהו באמנות. החומרים יובילו כל אחד למקום שמתאים לו. כל מה שנשאר – זה לבוא ולהתנסות.


המאמר פורסם במקור באתר infodoc



77 צפיות
bottom of page